Den norske vaccinesag

29. nov. 2006, Heidi Brandt

Norsk TV2 har haft en udsendelse 16. oktober 2006 omkring et vaccineforsøg, der blev udført på 180.000 unge, på norske ungdomsskoler imellem 1988 og 1991. Her testede man en meningitisvaccine på frivillige unge, der fik at vide, at der ikke var nogen bivirkninger ved vaccinen. Det var ikke hele sandheden. Der er en større gruppe af disse unge, der er blevet ramt af kronisk træthedssyndrom. En invaliderende sygdom, som gør det umuligt at have et normalt liv.

Det har taget omkring 10 år før de første, med kronisk træthedssyndrom efter vaccinen, har fået tilkendt erstatning. De har fået 1,2 og 1,5 millioner norske kroner for at få deres liv ødelagt. Det har fået en lang række andre unge til at melde tilbage til ME foreningen (myalgisk encefalopati eller kronisk udmattelsessyndrom), så de nu er oppe på 70 personer, der har fået kronisk udmattelsessyndrom efter vaccinen.

Det er i sig selv uhyggeligt, at man kan få lov til at ødelægge 70 unge menneskers liv med et vaccineeksperiment, men det bliver desværre værre.

Vaccinen er solgt videre til et medicinalfirma, som har solgt 1 million vacciner til New Zealand og de gives her til små børn. Vaccinen er ikke testet yderligere, da den norske udgave af seruminstituttet der har fremstillet den oprindelige vaccine og den norske stat står som garant for vaccinen. Ved videresalget er der ikke blevet oplyst noget om, at der har været nogen bivirkninger ved vaccinen. De New Zealanske forældre får at vide at: “Den er helt sikker! Det siger de norske myndigheder og de har testet den på deres egne børn.”

I Norge har man valgt IKKE at bruge vaccinen på sine egne børn, da den ikke lever op til de standarder man sætter for effektiviteten. Den giver ikke den immunitet man regnede med. Man har dog valgt at sælge den til et medicinalfirma, der som sagt har solgt 1 million vacciner til New Zealand.

Norsk Serum Institut har for nylig solgt 9000 vacciner til Frankrig af den samme vaccine, på trods af den tidligere historik. Der er givet 1000 af disse til franske børn.

Der er i New Zealand indtil nu i år udbetalt erstatning til 33 børn efter vaccinen.