B-vitaminer

11. nov. 2007, Martin Kanstrup

B-vitaminer skal kroppen bruge for at lave enzymer. Enzymer er små stoffer, som selv laver noget – næsten som om de er levende. Enzymer kan gå ind i en tarm, skille noget mad ad, så maden bliver så lille, at den kan komme med ud af tarmen igen og blive optaget i blodet.

Hvis man mangler B-vitaminer kan man få dårlig fordøjelse.

B-vitaminer laves også til enzymer, som sørger for, at cellerne, som ligger lidt væk fra blodårer får fragtet næring til sig. Hvis man mangler B-vitaminer kan kroppen blive nødt til at lave flere blodårer i ydersiden af huden. Alkohol ødelægger B-vitaminer. Derfor ser man, at drankere nogle gange er helt røde i hovederne og deres øjne er også røde. Men man behøver ikke at være dranker for at mangle B-vitamin.

B-vitaminer opdeles i forskellige slags B-vitaminer. Disse forskellige slags får et nummer, så man har B1, B2, B3 osv. som hver har deres gavnlige virkninger og kan laves om til forskellige slags enzymer, som kroppen har brug for.