Storsejr for Vitaminforeningen!

8. jan. 2008, Martin Kanstrup

Debatten om frihed for vaccinationer er i dag startet i de danske medier.

Flere forældrepar er uberettiget blevet truet med omsorgssvigt af deres læger, hvis de ikke lod deres børn vaccinere. En af disse forældre var medlem af Vitaminforeningen og lagde sag an mod lægen. Hun vandt naturligvis sagen.

Hun er efterfølgende blevet kontaktet af TV avisen, en tysk avis, P4 Syd samt Ritzau. Nyheden fra Ritzau er efterfølgende blevet spredt ud i en snes danske blade samt et ukendt antal udenlandske blade.

Her er artiklen fra dagens MetroXpress i København og efterfølgende en række links til andre medier, som bringer historien:

Læger må ikke true forældre til vaccination

Et forældrepar fra Vojens har fået medhold i, at deres læge handlede forkert, da hun truede med at melde dem til kommunen for omsorgssvigt, fordi de ikke ville lade deres fem måneder gamle datter vaccinere mod stivkrampe..

I en lignende sag fra København har et forældrepar også fået ret i, at lægen ikke måtte true.

– Det er helt uhørt og groft af en læge at handle sådan, og vi vil gøre alt, hvad vi kan for at stoppe det. Siden 1972 har det været frivilligt at lade sine børn vaccinere, og det skal lægerne respektere, siger Else Jensen, formand for Vaccinationsforum.

Formand for de praktiserende læger, Michael Dupont, er enig i, at læger ikke bør true med at melde forældre til kommunen, og håber, at sagen fra Vojens kan afskrække andre læger fra at gøre det samme.

Fyns Amts Avis, Netavisen, TV2 Fyn, Sermitsiak’ (Grønland), Venstrebladet, Jyllandsposten, Børsen, Vejle Amts Folkeblad, Kristeligt Dagblad, TV2 Øst, Kalundborg Folkeblad, Fyens Stiftstidende, TV Syd, Midtjyllands Avis, Frederiksborg Amts Avis, Nordjyske, Religion.dk, Horsens Folkeblad, BT og flere, som jeg ikke har fået med endnu.