Svineinfluenza, et unødigt hysteri

29. april 2009, Martin Kanstrup

Så er medierne spækket med skræmmekampagner om svineinfluenza.

Men Vitaminforeningen ser lidt bag facaden.

Svineinfluenzaen er farlig, fordi den kan smitte fra gris til menneske og fra menneske til menneske.

Den 27. april, altså i forgårs var det officielle tal af smittede mennesker på Jorden 82. Den kan godt være alvorlig for folk som i forvejen har et svækket immunsystem (men det er der vidst så meget andet, der også kan være…).

Til sammenligning dør der 3000 mennesker af malaria om dagen. Da der ikke er vacciner til malaria, anses malaria blot som værende “et sundhedsproblem”.

Men det, vi advarer imod er, at skræmmekampagnen bliver så stor og alvorlig, at folk begynder at lade sig vaccinere imod den (jeg er temmelig sikker på, at der snart bliver tale om vaccinationer imod denne)

Gør det ikke!

Det er ikke første gang, at der har været en svineinfluenza. Og det vil heller ikke være første gang, at der vil blive tilbudt vacciner mod den. Den var fremme i 1976, hvor der flittigt blev givet vacciner, 25 mennesker døde af vaccinationerne (ikke af influenzaen) og der blev lagt 1,3 milliarder dollars i sagsanlæg (1976) pga lammelser som følge af den daværende vaccine. Var epidemien alvorlig? Nej. En total overreaktion på en ny influenza.

Det minder om “fulgeinfluenzaen” som også var et forsøg på at få hele befolkningen til at lade sig vaccinere (det var i hvert fald på tale i england).

Hvad foreslår vi?

Ingen panik. Betragt det som et tåbeligt forsøg på at skabe røre. Tag det roligt. Få dine vitaminer og mineraler. (specielt a, c, d vitaminer). Et godt immunforsvar og et glad sind er det bedste forsvar, både mod skræmmekampagner og influenzavira.

Mvh Martin Kanstrup

Formand, Vitaminforeningen